Pages

Designfavoriter

Gårdagens tisdagstema från Fabriken var designfavorit. En dag försent lämnar jag mitt bidrag.

Jag har väldigt svårt att välja en favorit, det finns så mycket som är så vackert. Men det som ändå blev mitt bidrag från vårt hem är våra sjuanstolar av Arne Jacobsen.
Som så mycket annat här hemma har dessa möbler en speciell historia, det är ytterst sällan vi bara åkt till IKEA eller Fina Möbelbutiken och köpt något rakt av. Nej, oftast är det loppis eller någon typ av gör-det-själv-aktivitet inblandad.

Dessa stolar köpte jag på Lauritz för drygt två år sedan. Då var de i teak och helt rostiga. Ryggarna blödde och tyvärr gick det inte att behålla teaken, den var alldeles för skadad. Vi lämnade in stolarna på sprutlackering och min man tillbringade två dagar nere på min pappas jobb där han slipade bort rosten från stolsbenen. Rosten försvann men patinan blev kvar, precis som jag vill ha det.
Stolarna är lite skeva, jag har spacklat och lagat de flesta ryggarna och man får sitta med vördnad. Men det är det värt och jag älskar dem.




0 kommentarer:

Skicka en kommentar